lauantai 12. toukokuuta 2012

Katastrofikakkuja ja enkelinkiharoita

Olen haaveillut leivonta-aiheisesta blogista jo kauan, mutta aiheesta bloggaamisen ongelmana olen pitänyt sitä, etten osaa leipoa. Piparipossun päiväkirja sai alkunsa, kun päätin olla välittämättä siitä. Pidän leipomisesta. Aion myös näin julkisesti harjoitella sitä. Vielä viikko sitten en olisi uskaltanut tätä blogia aloittaa, mutta joskus elämä yllättää ja saa ihmisen kyseenalaistamaan kaiken. Sain rohkeutta ryhtyä uuteen ja toteuttaa unelmiani. Tästä blogista on hyvä aloittaa.

Leipomushistoriastani haluan kertoa sen verran, että se on pitkä ja kuoppainen. Onneksi osaan nauraa itselleni. Bravuureistani voisin heti alkuun mainita omena-lasinsirpalepiirakan, jonka lasinsirpaleiden alkuperä ei minulle selvinnyt koskaan. Olen leiponut täytekakkuja, joissa on ollut pieniä vikoja. Poikani 5-vuotiskakku vuoti kun seula. Yritin tukkia reikää paperilla huonolla menestyksellä. Se pelkästään olisi ollut vielä siedettävää, mutta samaiseen kakkuun olin epähuomiossa levittänyt päälle paksun kerroksen sulatettua suklaata, ilman siihen sekoitettua kermavaahtoa. Suklaakerroksen kovetuttua useita tunteja jääkaapissa, olisi kattaukseen tarvittu kakkulapion sijaan moottorisahaa. Juustokakkuja olen leiponut myös paljon: suurin osa on ollut onnistuneita. Eräs on levinnyt uunin taakse irtovuoan irrottamisen jälkeen. Erästä toista kakkua leipoessani muistin vehnäjauhot vasta siinä vaiheessa kun muu taikina oli jo paistunut uunissa tovin. Yrityksen ja erehdyksen kautta opin silloin, että jauhojen lisääminen kakkuun on siinä vaiheessa myöhäistä. Perheeni on kannustanut minua leipomisessa sanomalla, että "Kaikki ollaan syöty mitä olet leiponut. Jopa sitä uunin taakse levinnyttä juustokakkua." Toisaalta tässä taannoin minulle todettiin pilke silmäkulmassa: "Aikaisemmin olet osannut tehdä hyvin kahta laatua ruokaa: valmispussikanaa ja pizzaa. Mutta nyt tämä pizzakin on alkanut maistua kummalliselta."

Nyt siis aion opetella leipomaan. Jos se ei onnistu, niin ainakin opettelen kirjoittamaan blogia ja pidän hauskaa leipoessani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti